Nu theatershows, concerten en festivals zijn afgelast door de coronacrisis ziet tweedehands ticketplatform Ticketswap zijn inkomsten opdrogen.
CEO Hans Ober staat open voor een investeerder om door deze moeilijke periode heen te komen.
Dat zou voor het eerst zijn. Ticketswap is zonder externe financiering uitgegroeid tot een internationaal bedrijf met ruim honderd werknemers.
Werknemers op straat zetten, is voor Ober geen optie. “Als ik ze ontsla, is mijn bedrijf geamputeerd als de markt weer aantrekt.”
Van vriendenbedrijfje naar internationale scaleup met meer dan honderd werknemers. Ticketswap is sinds 2012 uitgegroeid tot een van de succesverhalen van de Nederlandse startupwereld.
En dat zonder externe financiering. Oprichters Hans Ober, Frank Roor en Ruud Kamphuis hebben alles op eigen kracht gedaan.
Ook 2020 zag er florissant uit voor het tweedehands ticketplatform. Tot de evenementenbranche op z’n gat kwam te liggen door de quarantainemaatregelen om het coronavirus te beteugelen.
De inkomsten van Ticketswap zijn opgedroogd nu theatershows, concerten en festivals niet doorgaan. Het bedrijf vangt normaal gesproken 5 procent van de verkoopprijs per verkocht kaartje op het platform.
De situatie is zo nijpend dat CEO Ober nu toch openstaat voor investeerders. "We moeten nu wel", zegt hij tegen het Financieele Dagblad.
Ticketswap is geboren uit frustratie
Ticketswap ontstond in 2012 toen Ober een festivalkaartje wilde verkopen. Via Marktplaats lag oplichting op de loer en ook op Facebook bleek het lastig om het vertrouwen van kopers te winnen.
Ober besloot om zelf een platform op poten te zetten, samen met zijn huisgenoot Ruud Kamphuis en diens compagnon Frank Roor, die beiden ervaring hadden met het bouwen van websites.
"Wij hebben vanaf moment één duidelijke afspraken op papier gezet, waar iedereen zich aan dient te houden", zei Ober in 2017 tegen Business Insider. "Daar hebben we vooraf ook goed advies voor ingewonnen. We hebben goede managementovereenkomsten en aandeelhoudersovereenkomsten gesloten."
De drie oprichters hebben elk een derde van het bedrijf. "We staan hier als gelijken in. Daardoor is de balans ook goed."
Geen investeerders nodig om te groeien
De eerste versie van het platform werd voor 300 euro uit de grond gestampt. En vanaf dag één stroomde er geld binnen.
"We hebben bijzonder weinig aan marketing hoeven doen", aldus Ober tegen De Ondernemer. "Iedereen die bij ons verkoopt, wil graag van zijn kaartje af en deelt zijn bericht dus zelf fanatiek. Vandaar dat ons bereik gelijk al groot was. Van daaruit is het organisch verder gegroeid."
Ticketswap is inmiddels actief in meer dan veertig landen en heeft zo'n 4 miljoen geregistreerde gebruikers. Maar die zetten door de coronacrisis nu geen kaartjes op het platform.
Ober zoekt een investeerder om deze moeilijke periode te overbruggen. Het afgelopen jaar heeft hij 25 nieuwe mensen aangenomen. Personeel op straat zetten, is wat hem betreft niet de oplossing, zegt hij tegen het Financieele Dagblad. "Als ik ze ontsla, is mijn bedrijf geamputeerd als de markt weer aantrekt."